Никифор-Єпіфаній Дровняк: життя та творчість релігійного спрямування

  • Artur Izhevskyy

Анотація

У контексті життя та творчості лемківського художника Никифора-
Єпіфанія Дровняка (1895–1968) досліджено зв’язок його індивідуального
світосприйняття з народною релігійністю. Обґрунтовується поєднання у
творах релігійної тематики цього митця новаторства і традиційності, пред-
ставленої культурою ілюстрування пізніх церковних рукописних книг.
З’ясовано особливості стилю й манери виконання цих творів, що харак-
теризувалися свободою самовираження й водночас певними самообмежен-
нями (табу на зображення одинокого дерева, а також клубчастих хмар без
постатей святих; типове для глухонімих несприйняття зображення крові,
а відтак і відсутність на картинах стигматів Христа). На своєму життєвому
і творчому шляху Никифор поєднував образ простої людини, жартівника,
жебрака та одержимого малярством. Це виразилося як у автопортретах,
так і в значній кількості імен, якими послуговувався художник. Однак
публічно розкрити таємницю імені митця стало можливо лише після його
смерті 1968 р., коли влада Польщі вже не могла приховувати українське
довоєнне минуле Н.-Є. Дровняка (виставки та матеріали про нього в укра-
їнській пресі).
Ключові слова: Никифор, лемківський художник, релігійні теми, тради-
ційність, новаторство, самообмеження, індивідуальне світосприйняття

Опубліковано
2019-10-21
Розділ
САКРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО: МАЛЯРСТВО. ІКОНОГРАФІЯ