Таїнство Покаяння в Острозькому требнику 1606 року та його вплив
Анотація
Фокусом статті є дослідження розвитку літургійного обряду в Київській еклезіальній традиції першої половини XVII ст. на основі безпосереднього та ретельного вивчення оригінальних літургійних джерел, требників, котрі містять цей обряд. Стаття аналізує обряд Сповіді в одному із перших “українських” требників, опублікованому в Острозькій друкарні у 1606 році. Цей обряд вивчено та проаналізовано в порівнянні з іншими літургійними джерелами, як рукописними, так і друкованими, котрі належать до Київської та південнослов’янської богословської та літургійної традицій. Серед рукописів було проаналізовано Словянський евхологіон (Euchologium Slavonicum, Borg. Ill. 15), створений у XV–XVI ст. для вжитку Київських митрополитів. Було також проаналізовано усі південнослов’янські друковані требники, у котрих зберігся обряд Сповіді, зокрема видані у Горажде у 1523 р., Тирговіште у 1545 р., у Мілешеві 1545 р., та два венеційські видання бл. 1549 та 1570 рр. Серед друкованих требників Київської традиції було проаналізовано видані у Стрятині 1606 р., у Вільнюсі 1617–1617 рр., 1621 р., та 1624 р., у Кимпулунзі 1635 р., у Вієвісі 1638 та 1641 рр., та у Львові 1644 та 1645 рр. Як наслідок, було виправлено ряд помилок та неточностей у бібліографічних описах окремих примірників. Було показано вплив обряду Таїнства Покаяння з острозького требника на подальші видання требників Київської традиції, а також скорочення кількості компонентів в обряді у наслідок збільшення частоти приступання до сповіді окремим каянником. Вперше подаються посилання на інтернет ресурси, у яких розміщені оцифровані копії примірників літургійних книг.
Ключові слова: требник, Острозький требник, обряд Таїнства Покаяння, сповідник, пенітент-каянник, покаяння, покута